Wij doen ons best om u zo goed mogelijk te helpen. Toch kan het gebeuren dat u ergens ontevreden over bent. Wij zien iedere uiting van ontevredenheid als klacht. Uw klacht kan bijvoorbeeld gaan over een beslissing rondom uw pensioen. Een door ons gemaakte fout. Of over hoe wij u behandelden. Laat dit ons weten. Zo kunnen wij u helpen én onze dienstverlening verbeteren.
Via het klachtenformulier. Log hiervoor eerst in met DigiD. U kunt ons ook bellen of een brief sturen.
We gaan voor u aan de slag. U krijgt binnen 10 werkdagen een ontvangstbevestiging van ons. We geven daarin aan wanneer u een reactie op uw klacht kunt verwachten.
Dan kunt u bezwaar maken bij onze klachtencommissie. Komen we er samen echt niet uit? Dan kunt u naar de Geschilleninstantie pensioenfondsen.
U kunt uw klacht indienen via het klachtenformulier. U kunt ons ook bellen of een brief sturen. Een brief sturen kan naar:
Stichting Personeelspensioenfonds APG t.a.v. de manager van de pensioenuitvoeringsorganisatie Postbus 637 1000 EE Amsterdam
Wilt u als u ons schrijft het volgende noemen?
U krijgt binnen 10 werkdagen een ontvangstbevestiging van ons. We geven daarbij aan wanneer u een antwoord op uw klacht kunt verwachten. We proberen uw klacht dan ook meteen af te handelen. Soms hebben wij meer tijd nodig. Dat laten we dan weten.
Bent u niet tevreden met onze reactie op uw klacht? Dan kunt u bezwaar indienen bij onze klachtencommissie. Hieronder staat hoe u dat kunt doen.
U krijgt ons antwoord binnen maximaal 12 weken na het doorgeven van uw klacht. Hebben wij informatie bij u opgevraagd? Dan tellen we de tijd die u nodig heeft om de informatie naar ons op te sturen, daarbij op.
Wij nemen alle klachten serieus. En we doen ons best uw klacht zo goed mogelijk af te handelen. Bent u het niet eens met onze reactie op uw klacht? Dan kunt u bezwaar indienen bij onze klachtencommissie. Dit kan per brief of e-mail.
Vermeld daarbij de volgende gegevens:
Stuur uw brief naar:
Stichting Personeelspensioenfonds APG t.a.v. het bestuur Postbus 637 1000 EE Amsterdam.
U kunt uw bezwaar ook indienen via het contactformulier. Wij sturen uw bezwaar vervolgens door naar het bestuur van PPF APG.
Binnen 5 werkdagen na de ontvangst van uw bezwaar krijgt u een ontvangstbevestiging. Hierin staat wanneer u een reactie kunt verwachten. Het bestuur streeft ernaar om uw bezwaar uiterlijk binnen 2 maanden af te handelen.
Is er onderzoek of raadpleging nodig van deskundigen? Dan kan het zijn dat de behandeling van uw bezwaar meer tijd gaat kosten. Het is ook mogelijk dat het bestuur u uitnodigt voor een gesprek.
Als we er samen niet uitkomen, kunt u naar de Geschilleninstantie Pensioenfondsen (GIP). GIP is onpartijdig en onafhankelijk. En u hoeft hier niet voor te betalen.
Doorloop eerst het volledige klachtenproces van PPF APG. Komen we er samen niet uit? Dan kunt u contact met GIP opnemen. GIP is door de overheid aangewezen als officiële geschilleninstantie voor pensioenfondsen. In de folder van de Geschilleninstantie Pensioenfondsen (GIP) leest u daar meer over.
U kunt ook altijd naar de rechter stappen. Hier zijn wel kosten aan verbonden.
Meer informatie vindt u in de klachtenregeling.
In artikel 30 lid 2 van het pensioenreglement van PPF APG staat een hardheidsclausule. Deze geeft het bestuur de mogelijkheid om, bij bijzondere omstandigheden, af te wijken van de regels in het pensioenreglement.
U wilt per post een beroep doen op de hardheidsclausule
Stuur dan een brief naar: Stichting Personeelspensioenfonds APG t.a.v. het klantteam Postbus 637 1000 EE Amsterdam.
U wilt digitaal een beroep doen op de hardheidsclausule
Stuur dan een bericht via ons contactformulier. Wij sturen uw verzoek door naar het bestuur van PPF APG.
Geef duidelijk aan dat u een beroep doet op de hardheidsclausule. Het is belangrijk dat u toelicht waarom toepassing van het pensioenreglement in uw situatie tot een onredelijke uitkomst leidt. En welke bijzondere omstandigheden aanwezig zijn. Uw verzoek wordt vervolgens beoordeeld door het bestuur van PPF APG.