Pensioenoverzicht: in het verleden opgebouwd pensioen

Je hebt je Uniform Pensioenoverzicht (UPO) gekregen. Je krijgt dit overzicht omdat je in het verleden pensioen bij ons hebt opgebouwd. In deze toelichting vind je meer informatie over het UPO.

Je UPO staat elk jaar voor je klaar op Mijn PPF APG. Het UPO geeft je inzicht in:

  • Het pensioen dat je bij ons hebt opgebouwd tot en met 31 december 2022;
  • Waar je recht op hebt als je arbeidsongeschikt wordt;
  • Waar jouw partner of kinderen recht op hebben als je overlijdt.

De meest actuele stand van jouw pensioen vind je op Mijn PPF APG.

 

Dit pensioenoverzicht is gebaseerd op de persoonlijke gegevens die wij van je hebben. Kloppen de gegevens op je UPO niet? Neem dan contact met ons op.

Je partner

Je partner komt in aanmerking voor partnerpensioen als jij overlijdt. Als je partner bij ons bekend is, staan zijn of haar gegevens in je UPO. 

Staat er ‘geen (huidige) partner bekend’, maar heb je wel een partner met wie je een samenlevingscontract hebt? Dan kun je jouw partner bij ons aanmelden. Als je getrouwd bent of een geregistreerd partnerschap hebt, krijgen wij dat automatisch door. Je hoeft je partner dan niet aan te melden. 

Je pensioengegevens

Hier zie je de naam van ons pensioenfonds, de regeling en de dag waarop je bent gestopt met pensioen opbouwen bij PPF APG.

Op je pensioenoverzicht staat het ouderdomspensioen dat je tot en met 31 december 2022 bij PPF APG hebt opgebouwd. Dit is het bedrag dat je vanaf je 67e per jaar krijgt zolang je leeft, als er niets in je situatie verandert. 

De genoemde bedragen zijn bruto. Dat betekent dat er nog loonheffing en de bijdrage Zorgverzekeringswet (Zvw) van afgaan. Wil je het netto bedrag zien dat je elke maand krijgt als je met pensioen gaat? Kijk op Mijn PPF APG onder ‘volledig pensioenoverzicht’.

Je pensioen als je gescheiden bent

Heb je afspraken gemaakt over de verdeling van je pensioen met je ex-partner? Heb je dit vóór 31 december 2022 aan ons doorgegeven en heb je hier een bevestiging van gekregen? Dan hebben wij in je pensioenoverzicht rekening gehouden met jullie keuze en de verdeling van je pensioen.

Al je inkomsten voor later op een rij

Wil jij inzicht in al je inkomsten en uitgaven op jouw AOW-leeftijd? Overzicht & Inzicht op Mijn PPF APG helpt daarbij. Hier kun je ook eenvoudig het pensioen toevoegen dat je bij andere pensioenfondsen hebt opgebouwd. Ook vind je hier een schatting van de hoogte van de AOW-uitkering die je later van de overheid krijgt.

 

Heb je een partner of kinderen? Als je komt te overlijden, hebben zij onder voorwaarden recht op partner- of wezenpensioen.

Partnerpensioen

Als je overlijdt, heeft je partner recht op partnerpensioen. Je partner moet dan wel bij ons zijn aangemeld. Als je getrouwd bent of een geregistreerd partnerschap hebt, hoef je hier niets voor te doen. Heb je een samenlevingscontract? Meld je partner dan zelf bij ons aan op Mijn PPF APG. 

Op je UPO staat het bedrag waarop je partner jaarlijks recht heeft als jij overlijdt. Dit bedrag is bruto. Dat betekent dat er nog loonheffing en de bijdrage Zorgverzekeringswet (Zvw) van afgaan. Op Mijn PPF APG zie je hoeveel partnerpensioen jouw partner netto per maand krijgt als jou iets overkomt.

Wezenpensioen

Als je overlijdt, hebben je kinderen recht op wezenpensioen. Dit is automatisch geregeld. Het maakt geen verschil of je kinderen je eigen kinderen zijn, je pleeg- of stiefkinderen. Het bedrag op je UPO is bruto. Dat betekent dat er nog loonheffing en de bijdrage Zorgverzekeringswet (Zvw) van afgaan.

 

De hoogte van jouw pensioen staat niet vast. Bekijk hoe zeker jouw pensioen is en wat de risico’s van je pensioen zijn.

Toeslagverlening

Wij proberen jouw pensioen elk jaar mee te laten groeien met de stijging van de prijzen. Dit noemen we ‘toeslagverlening’. Dit kan alleen als onze financiële situatie goed genoeg is en we voldoen aan de wettelijk gestelde eisen. 

 

Sommige gebeurtenissen in je leven hebben invloed op je pensioen. In de volgende situaties moet je actie ondernemen:

  • Je wordt werkloos.
  • Je krijgt een andere baan.

 

Heb je een vraag over je UPO? Dan kun je altijd terecht bij ons Klantteam. Wij zijn bereikbaar op werkdagen van 8.30 tot 17.00 uur en helpen je graag. Je kunt ons bellen op 020 583 59 15. Je kunt je vraag ook naar ons mailen. Of maak een afspraak voor een persoonlijk gesprek.